Antibiyotik İlaçlar Hakkında Hiçbir Şey Bilmiyoruz!

Yazar:   Tarih:   Kategori: Genel 

Yeditepe Üniversitesi Hastanesi Çocuk Gastroenteroloji, Hepatoloji ve Beslenme Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Mahir Gülcan, çocuklarda görülen antibiyotiklere bağlı  ishalin, antibiyotiklerin yan etkisi olarak ortaya çıktığını ve sıklıkla clostridium difficile isimli mikrobun neden oldunu ifade ediyor.

Çocuklarda gereksiz antibiyotik kullanılmaması konusunda uyaran Dr. Gülcan, “Özellikle çocuklarda antibiyotik tedavisinin bu yan etkisını azaltmak adına ek olarak antibiyotiklerle beraber probiyotik içeren ilaçların  kullanılması gerekebilir” diyor.

Özellikle çocuklarda antibiyotik kullanımının tetiklediği antibiyotik ishalinin (özellikle clostridium difficile mikrobuna bağlı) hangi amaçla kullanılırsa kullanılsın antibiyotiklerin yan etkisi şeklinde ortaya çıkabileceğini belirten Yrd. Doç. Dr. Mahir Gülcan, ishalin yanı sıra daha ciddi yan etkiler olan, hem ince bağırsaklarda hem de kalın bağırsaklarda iltihap ve özellikle kalın barsaklarda yaralar ve buna bağlı kanamalarla kendini gösteren kolit rahatsızlığının da görülebileceğini belirtiyor.

Dr. Gülcan hastalığın oluşum sürecini şöyle özetliyor: “Herhangi bir nedenle kullanılan antibiyotikler hedeflenen mikropların yanı sıra bağırsaklardaki iyi huylu mikropları da öldürüyor ve bağırsak florasının bozulmasına neden oluyor. Bu süreçte barsak floramızı oluşturan bu iyi huylu mikropların yerini kötü huylu mikroplar alarak ishal ve barsak yaralarına sebep oluyor.”

Özellikle çocuklarda görülen bu rahatsızlığın risk grubu içinde hastanede yatan hastaların ve 0–2 yaş aralığındaki süt çocuğu grubunun bulunduğunu hatırlatan Dr. Gülcan, hastalığın belirtilerini “yüksek ateş, karış ağrısı, ishal ve bazen de barsakdan kan gelmesi” şeklinde sıralıyor ve hastalığın tanısının dışkı tahlili ve gerektiğinde kolonoskopi ile koyulabildiğini belirtiyor.

Dr. Gülcan rahatsızlığın antibiyotik kullanımı sırasında ya da ilacı bıraktıktan sonra 8 hafta içinde ortaya çıkabildiğini belirterek, hastalığın doza bağlı olmadığını, kimi vakalarda tek doz kullanımının dahi şikayetlerin ortaya çıkması için yeterli olduğunu aktarıyor.

Dr. Gülcan ayrıca, “Eğer hastada önceden antibiyotik ishali hikayesi varsa doktorun herhangi bir nedenden ötürü gereken antibiyotik tedavisinde hastaya ek olarak probiyotikli ilaçlar önermesi gerekiyor” diyerek önemli bir noktaya parmak basıyor.

Antibiyotiğe bağlı ishalin tedavisi sürecinde ise hastalığa neden olan mikropları hedefleyen başka bir antibiyotik kullanımı gerçekleştirildiğini söyleyen Dr. Gülcan, bu süreçte de antibiyotik tedavisinin yanı sıra probiyotik barındıran ilaçlardan faydalanıldığını ekliyor.

Hastalıktan korunma yolları konusunda da bilgiler veren Dr. Gülcan, “Gereksiz antibiyotik kullanımından sakınmalıyız. Mümkün olduğunca az antibiyotik kullanmaya özen göstermeliyiz” diyor.

Kaynak: Hastane.com.tr

*/?>

Antibiyotik İlaçlar Hakkında Hiçbir Şey Bilmiyoruz! adlı konuya yorum yapmak ister misin? Etiketler

*

*

Yorum yapmak ister misin?

Acilservis.pro - Hakaret, imla kurallarına uymayan ve konu ile alakasız yorumlar kesinlikle onaylanmayacaktır.